بلاگ

رم سرور چیست + شناخت کامل انواع آن

فهرست عناوین

شاید شما هم نام رم سرور را شنیده باشید و این سوال برایتان پیش آمده باشد که رم سرور چیست و چه کاری انجام می‌دهد. در واقع رم سرور جزو اجزای حیاتی سیستم محسوب می‌شود و اگر از مدل نامناسب استفاده شود یا تنظیمات آن به صورت نادرست پیکربندی گردد، می‌تواند بر روی عملکرد سیستم تاثیر زیادی بگذارد. قبل از اینکه فضای سرور را به کار خود اختصاص دهید، نوع رمی که مورد استفاده قرار می‌دهیم و مقدار ماژول حافظه‌ای را که نصب می‌کنید، باید مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که به این موضوع توجه نکنید، مصرف انرژی زیاد شده و مشکلات فراوانی مثل‌عدم سرعت کافی، خطاهای سیستمی، مشکل در اجرای برنامه‌ها و حتی خاموش نشدن سیستم به وجود می‌آید.

رم سرور چیست و چگونه عمل می‌کند؟

عملکرد رم سرور مانند رم معمولی است؛ با این تفاوت که در سرور نگهداری از داده‌ها و اطلاعات و مقدار سرعت در خواندن و نوشتن دیتا اهمیت زیادی دارد. رم سرور از نظر کارایی به مراتب بالاتر از رم دسکتاپ است. تکنولوژی‌های متفاوتی در رم سرور وجود دارد که آن را از حافظه معمولی متفاوت کرده است.

ظرفیت رم سرور، نوع تکنولوژی ddr3، ddr4 یا…، سازگاری با پردازنده‌ها و حداکثر سرعت باس رم تاثیر زیادی در کارایی آن دارد و در خرید رم مناسب برای سرور، باید به این مشخصات دقت نمود. سرورها مسئولیت مدیریت تعداد زیادی از ماشین‌های مجازی را به عهده دارند و برای گسترش عملکرد کسب و کارها حجم کار خود را به شکل موثری تنظیم می‌کنند.

در مورد عملکرد رم سرور می‌توان گفت که وظیفه ذخیره‌سازی اطلاعات و داده‌های پرکاربرد را دارند که این داده‌ها به طور پیوسته به وسیله برنامه‌ها استفاده می‌شود. مثلاً در صورتی که شما به طور دائم با یوتیوب و ایمیل سر و کار دارید و آن را چک می‌کنید سرور به جای اینکه اطلاعات را بر روی هارد دیسک ذخیره نماید، عمل ذخیره‌سازی را در رم سرور انجام می‌دهد و با فراخوانی مجدد آن صفحه، تمام اطلاعات مجدد از اینترنت لود نمی‌شود. کیفیت و سرعت اجرای برنامه با رم سرور یک ارتباط مستقیم دارد. در صورتی که حافظه کم باشد مشکلاتی مثل باز نشدن برنامه‌ها و یا تاخیر در باز شدن و همچنین مشکل باز نشدن همزمان چند برنامه در سرور به وجود می‌آید.

در انتخاب رم سرور باید به چه نکاتی توجه شود؟

فاکتورهای زیادی در انتخاب رم سرور اهمیت دارند که در زیر به مهم‌ترین این فاکتورها اشاره می‌کنیم.

  • ظرفیت رم:
    ظرفیت رم از دو گیگ تا ۲۵۰ گیگ است که با توجه به ماژول‌هایی که بر روی رم درج می‌شود می‌توانید به میزان آن پی ببرید. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که حجم رم به تنهایی برای انتخاب آن کافی نمی‌باشد و باید نکات دیگر را هم در نظر بگیرید.
  • فرکانس رم:
    این فاکتور به این منظور که چه مقدار اطلاعاتی را می‌توانید در یک ثانیه انتقال دهید شناخته می‌شود.
  • تایمینگ رم:
    میزان کارایی رم سرور را بسته به مقدار تاخیر و یا سرعت آن مورد سنجش قرار می‌دهند. میزان تاخیر به این معنی است که مدت زمان درخواست شما تا پاسخی که سیستم به درخواست شما می‌دهد چه میزان به طول می‌انجامد. اگر این تاخیر پایین باشد نشان دهنده این است که رم سرور سرعت بالاتری دارد. تایمینگ را بصورت cl یا cas بیان می‌کنند.
  • هماهنگی رم با سرور و پردازنده:
    برای بهره‌برداری از حداکثر سرعت باس یک رم، بایستی از آن‌ها در سرور و مدل پردازنده‌ی مناسب استفاده کرد. به عنوان مثال رم‌های ddr4 hpe ram ۲۹۳۳ با پردازنده‌های اینتل زئون پلاتینیوم سری دوم و سرورهای g۱۰ سازگاری دارند و در صورتی‌که از این رم کنار پردازنده‌های اینتل زئون سری ۱ استفاده شود؛ حداکثر باس قابل پشتیبانی این رم، قابل بهره‌برداری نخواهد بود.

انواع رم سرور

به طور کل ما دارای انواع مختلفی رم سرور هستیم که تکنولوژی‌های مختلفی در آنها به کار رفته است که بر اساس آن به مدل‌هایی که در زیر توضیح می‌دهیم تقسیم می‌شوند.

رم سرور DRAM

که به آن رم داینامیک هم می‌گویند و از اصلی‌ترین رم سرورها است که فرایند آن یک و صفر می‌باشد. همچنین این رم سرور دارای زیر مجموعه‌های DDR2، DDR3، DDR4 است.

رم سرور TRIPLE CHANNEL

نوعی رم سرور hp است و در آن از سه اسلات استفاده می‌شود که به صورت هم‌رنگ پردازنده به کار می‌رود. مطابق با این تکنولوژی روش inter leaving برای جابجایی اطلاعات به کار می‌رود؛ یعنی سلول‌های هر قسمت از کانال ماژول رم به ترتیب پر خواهد شد.

رم سرور ECC

این رم سرور تکنولوژی ECC استفاده می‌کنند که مخفف error correction cod نامیده می‌شود و از مهم‌ترین ویژگی‌های رم سرور محسوب می‌گردد. به کمک این تکنولوژی خطاهایی که در اطلاعات وجود دارد شناسایی می‌گردد و به صورت اتوماتیک تصحیح می‌شود. از ویژگی‌های دیگر این رم سرور امنیت بالای آن است.

چرا باید رم سرور را ارتقا دهیم؟

کارکرد سرور به شکل مستقیم تحت تاثیر حافظه است. با گذشت زمان و افزایش کسب و کار کاربران زیادی سیستم را مورد استفاده قرار می‌دهند. هرچه تعداد کاربرانی که سیستم را مورد استفاده قرار می‌دهند افزایش پیدا کند درخواست‌ها نیز بیشتر می‌گردد. همچنین با افزایش درخواست‌ها میزان بهره‌وری کم می‌شود و کار با سیستم مدت زمان بیشتری می‌طلبد. اتفاقاتی مانند پیام‌های هشدار، لگد زدن سیستم و فریز شدن در هنگام باز و بسته کردن برنامه نشان دهنده ضعیف شدن حافظه سرور و احتیاج به ارتقا دادن آن است.

مزیت ارتقای رم سرور

ارتقا رم سرور مزایای زیادی دارد که در اینجا به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

به علت پیچیده‌تر شدن فناوری و حرکت شرکت‌ها به سمت نرم‌افزارهای جدیدتر و پیشرفته‌تر، نیاز به حافظه‌ای که توانایی پشتیبانی از سرور را داشته باشد بیشتر می‌شود. برای بالا بردن سرعت پردازش داده‌ها باید از مدل‌های رم سرور جدیدتر استفاده شود تا مانع کندی سرور گردد.

برای اینکه عملکرد سرور بالا رود و سرعت پردازش داده‌ها بیشتر گردد باید رم سرور ارتقا پیدا کند. هنگامی که رم سرور ارتقا پیدا می‌کند دیگر نیازی به خرید سرورهای فیزیکی اضافی نیست و بدون خرید این سرورها می‌توان با ارتقای رم سرور قدرت محاسباتی را چند برابر نمود.

عملکرد رم سرور از شاخص‌های مهم کارایی سرور به حساب می‌آید. در صورت ضعیف بودن حافظه و نبودن فضای کافی واحد پردازش مرکزی برای اینکه بتواند وظایف خود را به صورت کامل انجام دهد باید همواره منتظر بماند تا نوبتش شود؛ در نتیجه حداکثر پتانسیل سرور کاهش می‌یابد. در صورتی که از رم سرور قوی استفاده کنیم پهنای باند بیشتر شده و سرعت حافظه افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه پردازش داده‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد.

سخن پایانی
رم سرور تشکیل شده از حافظه مخفی و فوق العاده سریع است که می‌تواند اطلاعات موجود در سرورها و داده‌های آن‌ها را ذخیره کند. در واقع رم سرور باعث افزایش کارایی و بالا رفتن سرعت پردازش داده‌ها می‌شود؛ عملکرد رم سرورها مثل رم معمولی است، اما کارایی آن‌ها از رم معمولی بالاتر می‌باشد. رم‌های سرور hp جزو پرفروش‌ترین رم سرورها محسوب می‌شوند که هماهنگی کاملی با سرورهای hp دارند؛ اما در هنگام انتخاب رم، علاوه‌بر انتخاب حافظه‌ی مناسب، بایستی دقت کنید که رم با سرور و پردازنده، سازگاری کامل داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *