بلاگ

راهنمای خرید سرور فیزیکی

فهرست عناوین

سرورهای فیزیکی یکی از اساسی‌ترین نیازهای هر سازمان و شرکت است؛ داشتن سرور برای انواع کسب و کارهای بزرگ و کوچک جهت ورود به حوزه دیجیتال و نگهداری اطلاعات، بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل نیز بسیاری از افراد به خرید و استفاده از این سرورها نیاز دارند. اگر شما هم قصد خرید یک سرور فیزیکی برای کسب و کار خود را دارید، بهتر است قبل از هر چیزی نکات مهم در رابطه با راهنمای خرید سرور فیزیکی را بدانید تا سروری که تهیه می‌کنید، کارایی لازم برای پاسخ دهی به نیازهای شما را داشته باشد.

نوع کاربری و اندازه شرکت یا سازمان

مهم‌ترین مورد در رابطه با راهنمای خرید سرور فیزیکی، توجه به این موضوع است که چه سازمان یا شرکتی به سرور فیزیکی نیاز دارد و بعد از خرید سرور چه انتظاراتی از آن دارد. به طور کلی کاربران سرور مجازی را می‌توان به ۴ دسته زیر تقسیم‌بندی کرد.
• کسب و کارهای کوچک
• کسب و کارهای بزرگ
• ارائه دهندگان هاستینگ
• استارت آپ‌ها
سرورهایی که هر یک از گروه‌های نام برده، مورد استفاده قرار می‌دهند دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند. به‌عنوان مثال سرور کسب و کارهای کوچک نمی‌تواند برای کسب و کارهای بزرگ مورد استفاده قرار بگیرد. چرا که توانایی پاسخ گویی به آن میزان داده و اطلاعات را ندارد. از طرفی دیگر اگر در کسب و کارهای کوچک از سرورهایی استفاده شود که مناسب کسب و کارهای بزرگ هستند، این کار بسیار پر هزینه بوده و صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

به عنوان اولین راهنمای خرید سرور فیزیکی، شما بایستی در ابتدا بدانید که در کدام یک از این دسته‌ها قرار دارید و پس از آن نسبت به خرید سرور مورد نیاز خود اقدام کنید. اینکه سرور قرار است چه کاری انجام دهد نیز بایستی بررسی شود؛ ذخیره‌سازی فایل‌های شرکتی، میزبانی وب سرورها، پشتیبان‌گیری منظم از دیتاها و اجرای برنامه‌های مشترکی که تعدادی یوزر قرار است به آن دسترسی داشته باشند؛ از جمله مرسوم‌ترین اقداماتی است که از سرور در شرکت‌ها استفاده می‌شود.

سرور ماد

مشخصات فنی سرور

مشخصات فنی سرور از قبیل پردازنده آن یا سل و نوع پردازنده‌های سازگار با آن، نوع و حافظه رم، پشتیبانی از تعداد و نوع هارد و… از جمله مهمترین مواردی هستند که در هنگام خرید سرور، بایستی به آن‌ها دقت شود. قابلیت ارتقاپذیری سرور و امکان به روزرسانی سخت‌افزارها نیز امل مهمی است که در طی سال‌های بعد، احتمالاً به کار بیاید. یکی از موضوعات مهمی که در هنگام خرید سرور بایستی در نظر داشته باشید، نسل سرور است. هرچه یک سرور جدیدتر باشد، طبیعتاً قابلیت پشتیبانی است تجهیزات و سخت‌افزارهای جدیدتر را دارد و تا سال‌های بیشتری پاسخگوی نیازهایتان خواهد بود. سرورهای نسل جدیدتر قابلیت پشتیبانی از پردازنده‌ها و حافظه‌های رم جدیدتر با قابلیت به روز را دارند.

حجم سرور و فضای فیزیکی مورد نیاز

یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که به عنوان راهنمای خرید سرور فیزیکی باید به آن پرداخت، فضای این سرورها است. امروزه سرورهای فیزیکی از لحاظ فضا به سه دسته Tower، Rack و blade تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به شرح و بررسی هر یک از آن‌ها پرداخته‌ایم.

سرورهای Tower

این نوع سرورها در ظاهر دقیقاً شبیه به کیس کامپیوتر هستند. به همین دلیل نیز می‌توان آن‌ها را بر روی میز قرار داد. این سرورها فضای زیادی را اشغال می‌کنند و برای استفاده از آن‌ها به تجهیزات جانبی (مانیتور، ماوس، کیبورد و…) جداگانه نیاز است. برای سازمان‌هایی که فضای کاری بزرگی دارند، خرید سرور tower می‌تواند گزینه مناسبی باشد. اما اگر فضای سازمان شما کوچک است بایستی به سراغ مدل‌های دیگر بروید.

سرورهای Blade

سرورهای Blade از نظر نیاز به فضا، بهترین مورد هستند و حداقل فضای کاری را اشغال می‌کنند. در این نوع سرورها که از طراحی ماژولار برخوردارند، تمام اجزا بر روی یک برد اصلی تعبیه شده‌اند و فضای فیزیکی و مصرف انرژی را به حداقل برسانند. در سرورهای Blade امکان استفاده هم زمان از چندین سرور در یک شاسی یا تیغه بزرگ برای عملکرد بالاتر و مقیاس‌پذیری بیشتر وجود دارد.

سرورهای Rack

سرورهای rack نوعی دیگر از سرورهای فیزیکی هستند که در یک رک (قفسه) نصب شده‌اند. چندین سرور می‌توانند در داخل هر قفسه چیده شوند. به همین دلیل نیز استفاده از این سرورها به فضای بسیار کم‌تری نیاز دارد. از طرفی سرورهای Rack برای یکپارچه‌سازی عملکردهای چند سرور بسیار مناسب هستند.

اهمیت توجه به برند در هنگام خرید

امروزه برندهای مختلفی در زمینه تولید سرورهای فیزیکی فعالیت می‌کنند. به همین دلیل نیز لازم است تا به عنوان یک راهنمای خرید سرور فیزیکی، به بررسی برند محصول توجه ویژه‌ای داشته باشیم. مهم‌ترین و بهترین برندهای تولید کننده این محصول عبارت‌اند از:
• HP
• Supermicro
• Dell
• Fujitsu
در بین برندهای نام‌برده‌شده، سرورهای hp در ایران از محبوبیت بسیار بالاتری برخوردار بوده و کیفیت و عملکرد بی‌نظیری دارند. به همین دلیل نیز این برند را به طور جداگانه‌ای مورد بررسی قرار داده‌ایم.

سرورهای فیزیکی hp

خدمات پس از فروش

بعد اقتصادی و بودجه

سرورهای فیزیکی hp به عنوان پرفروش‌ترین سرورهای فیزیکی در بازار جهانی شناخته می‌شوند. این نوع سرورها دارای کیفیت بی‌نظیری بوده و از لحاظ کارایی و عملکرد هیچ گونه عیب و ایرادی ندارند. از طرفی دیگر شرکت hp انواع مختلفی از سرورهای فیزیکی را تولید و روانه بازار می‌کند. این نوع سرورها در محدوده قیمتی بسیار گسترده‌ای قرار داند. از این رو افراد می‌توانند با توجه به بودجه‌ای که دارند، به راحتی یک سرور فیزیکی اچ پی برای خود خریداری کنند. اگر شما هم می‌خواهید در عین خرید یک سرور فیزیکی با کیفیت، هزینه‌های مقرون به صرفه‌ای را برای آن بپردازید، بی‌شک محصولات hp برای شما ایده آل خواهد بود.

یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که بایستی به عنوان راهنمای خرید سرور فیزیکی ذکر شود، توجه به خدمات پس فروش محصول است. سعی کنید سرور خود را از فروشنده‌ای تهیه کنید که خدمت پس از فروش و گارانتی معتبری را برای محصولات خود ارائه دهد تا در هنگام بروز هر گونه مشکل احتمالی، بتوانید نسبت به تعویض یا تعمیر محصول خود اقدام کنید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که بایستی در هنگام خرید سرور فیزیکی در نظر داشته باشد، بعد اقتصادی آن است. بی‌شک همه افراد دوست دارند در عین خرید یک سرور مناسب برای خود، هزینه کم‌تری برای آن بپردازند. برای این که خرید شما اقتصادی و مقرون به صرفه باشد، می‌توانید قیمت چندین شرکت معتبر که سرور فیزیکی ارائه می‌دهند را استعلام گرفته و از فروشنده‌ای که قیمت منصفانه‌تری دارد، خرید خود را انجام دهید.

بعد اقتصادی و بودجه

یکی از مهم‌ترین نکاتی که بایستی در هنگام خرید سرور فیزیکی در نظر داشته باشد، بعد اقتصادی آن است. بی‌شک همه افراد دوست دارند در عین خرید یک سرور مناسب برای خود، هزینه کم‌تری برای آن بپردازند. برای این که خرید شما اقتصادی و مقرون به صرفه باشد، می‌توانید قیمت چندین شرکت معتبر که سرور فیزیکی ارائه می‌دهند را استعلام گرفته و از فروشنده‌ای که قیمت منصفانه‌تری دارد، خرید خود را انجام دهید.

سخن پایانی
بسیاری از سازمان و شرکت‌ها به خرید و استفاده از سرورهای فیزیکی نیاز دارند تا بتوانند تمام داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز خود را بر روی آن‌ها ذخیره کرده و در مواقع مورد نیازa از آن‌ها استفاده کنند. به دلیل تقاضای بسیار بالای افراد به خرید و استفاده از این تجهیزات، امروزه شاهد طراحی و تولید انواع مختلفی از سرورهای فیزیکی هستیم. به همین دلیل نیز ممکن است افراد در هنگام خرید یک سرور فیزیکی دچار سردرگمی شده و نتوانند یک محصول متناسب با نیازی که دارند، برای خود انتخاب کنند.
شما می‌توانید با مطالعه تمام نکات مربوط به راهنمای خرید سرور فیزیکی که در این مقاله به طور کامل به آن پرداختیم، خریدی معقول و اقتصادی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *