بلاگ

خرید سرور فیزیکی یا سرور فضای ابری؟

فهرست عناوین

هر سازمان یا کسب و کاری به منظور ذخیره‌سازی اطلاعات و پردازش به فضاهایی نیاز دارد. همچنین این شرکت‌ها علاوه‌بر ذخیره‌سازی فایل‌ها برای انتقال داده‌ها به محیطی امن نیاز دارند. کاربران برای فراهم کردن این بستر می‌توانند از دو گزینه فضای ابری و سرور فیزیکی (سخت‌افرازی) بهره ببرند. بنابراین هر یک از این موارد مزایا، معایب و قابلیت‌های خاص خود را دارند. از این‌رو کاربران پیش از خرید ابتدا باید با تفاوت فضای ابری و سرور فیزیکی آشنا شوند و سپس به خرید آن اقدام کنند. در ضمن امنیت، کنترل و هزینه مواردی هستند که می‌توانند نقش قابل توجهی در انتخاب شما داشته باشند.

سرور فیزیکی چیست؟

سرور فیزیکی یک دستگاه کامپیوتری است، که کاربران برای ارائه خدمات وب، ذخیره‌سازی داده‌ها، میزبانی برنامه‌ها و تأمین منابع سیستمی از آن استفاده می‌کنند. معمولا سرورهای فیزیکی در مراکز داده یا درون رک‌ها نگهداری می‌شوند و دارای ویژگی‌هایی مانند فضای کنترل‌شده، امنیت دسترسی بالا و… هستند. این نوع سرورها زمانی بهترین عملکرد را دارند که مطابق با نیازهای کاربران انتخاب شوند.

مزایا و معایب سرور فیزیکی

سرورهای فیزیکی مزایای بسیاری زیادی دارند که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

سرورهای فیزیکی به دلیل برخورداری از سخت‌افزار اختصاصی عملکرد بالا و مطلوبی دارند.

این نوع سرورها می‌تواند برای نیازهای خاص پیکربندی شوند و همچنین برای برنامه‌های کاربردی و سنگین نیز قابل استفاده هستند.

از آنجایی که سرور فیزیکی دارای سخت‌افزار اختصاصی است این قابلیت را دارد که در فضای کنترل‌شده‌تری قرار بگیرد به همین دلیل در مقایسه با فضای ابری مطمئن‌تر است. ضمنا سرورهای فیزیکی نیز مانند سایر سرویس‌ها معایبی دارند اما این موارد براساس نوع کسب‌وکار مشخص می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نیاز به فضای فیزیکی زیاد:
با توجه به قرارگیری سرورهای فیزیکی در رک‌ها به محیط زیادی نیاز دارند از این‌رو سرور فیزیکی به فضای قابل ملاحظه‌ای احتیاج دارد.
قیمت بالا:
مولفه‌های سخت‌افزاری سرورهای فیزیکی بسیاررگران هستند به همین دلیل این نوع سرور نسبت به فضای ابری قیمت بالایی دارد.
نیاز به نگهداری بیشتر:
این نوع سرور به نگهداری بالایی نیاز دارند، زیرا سخت‌افزارهای مرتبط با آن باید به‌طور مستمر بررسی و تحلیل شوند.

سرور ابری چیست؟

در سرورهای ابری منابع سیستمی توسط ابر فراهم می‌شوند، و همچنین امکان افزایش و کاهش منابع مطابق با نیاز شما وجود دارد. فضای ابری، ترکیبی از سرور فیزیکی قدرتمند با زیربنای اختصاصی - مجازی است که فرآیند ذخیره‌سازی داده‌ها و اجرای برنامه‌ها را برعهده دارد. سرورهای ابری با بهره‌گیری از نرم‌افزار مجازی‌سازی بوجود می‌آیند تا یک سرور فیزیکی قدرتمند را به چند سرور مجازی مختلف تقسیم کنند. در حقیقت فضای ابری همه ویژگی‌های یک سرور فیزیکی را دارد و با توجه به یک سرور اختصاصی خدمات خود را ارائه می‌دهد. سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف با اجاره یا خرید این زیرساخت از راه دور و به صورت آنلاین عملکردهای گوناگون خود را انجام می‌دهند.

مزایا و معایب سرور ابری

فضای نیز مانند دیگر تجهیزات مزایایی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربران با استفاده از هاست ابری می‌توانند به تمامی منابع سخت افزاری و نرم افزاری موجود روی سرورهای متفاوت دسترسی داشته باشند. از این‌رو سرور اصلی از پایداری بسیار بالایی برخوردار خواهد بود و برای کاربران مشکلی ایجاد نخواهد شد.

این ویژگی به‌خصوص برای شرکت‌ها و یا کسب‌و کارهای کوچک همچون استارت آم‌ها که رشد سریعی را تجربه می‌کنند، مناسب است. کاربران بر اساس نیاز کسب و کار خود می‌توانند به آسانی منابع گوناگونی نظیر فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند را اضافه یا کم کنند.

فضای ابری با توجه به اینکه از چند سرور استفاده می‌کند می‌تواند به‌صورت خودکار از اطلاعات شما پشتیبانی کند.
برای آشنایی هر چه بیشتر با تفاوت فضای ابری و سرور فیزیکی باید با معایب فضای ابری نیز آشنا شوید. از جمله این موارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

زمان‌بر بودن بازیابی فایل:
همانطور که گفته شد با کمک فضای ابری به راحتی می‌توان از اطلاعات پشتیبان‌گیری کرد اما اما برای بازیابی همان فایل، زمان بسیار زیادی لازم است به‌طوری که ممکن است در حین بازیابی سیستم خراب و دچار اختلال شود.
وابسته بودن به اینترنت:
فضای ابری به اینترنت وابسته است به همین دلیل با سرعت اینترنت محدودیت‌هایی در این سرویس وجود دارد. به عنوان مثال فایل‌های بزرگی که باید توسط فضای ابری منتقل شوند، برای آپلود شدن به اتصال پرسرعتی نیاز دارند، همچنین سرعت پایین به هیچ عنوان کمک‌کننده نیست.
خرابی اختلال در سیستم:
امکان دارد در فضای ابری یک خرابی یا اختلال ناگهانی رخ دهد، که باعث از بین رفتن اطلاعات ذخیره شده شود. در حالت کلی موارد ناخوشایند اغلب رخ نمی‌دهند ولی می‌توانند از جنبه‌های گوناگون سبب اختلال در سیستم شما شوند.

مقایسه سرور ابری و سرور فیزیکی؟

سرورهای ابری و فیزیکی از نظر عملکرد و نحوه کاربری تفاوت‌های مهمی با هم دارند که از جمله تفاوت فضای ابری و سرور فیزیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نوع زیرساخت: Hypervisor فضای ابری را به بخش‌های متعددی تقسیم می‌کند ولی سرور فیزیکی دارای منابع سخت‌افزاری کاملا اختصاصی هستند.
  2. کارایی: فضای ابری به خاطر داشتن سرورهای قدرتمند، عملکرد بهتری دارد ولی ممکن است با افزایش تعداد کاربران و پردازش‌ها کارایی آن کاهش پیدا کند. در مقابل سرور فیزیکی به دلیل سفارشی و قدرتمند بودن سرور، از کارایی قابل ملاحظه و دائمی برخوردار است.
  3. امکان مقیاس‌پذیری: در فضای ابری فرآیند مقیاس‌پذیری به آسانی و با سرعت صورت می‌گیرد ولی در سرورهای فیزیکی کاربران در صورت نیاز به منابع بیشتر باید سخت‌افزار جدید خریداری کنند که هم هزینه‌بر و هم وقت‌گیر است.
  4. مهاجرت به سرور دیگر: در فضای ابری مهاجرت به سایر سرورها به سرعت و آسانی انجام می‌شود ولی در سرورهای فیزیکی انتقال تجهیزات بدون خرابی به زمان زیادی نیاز دارد همچنین در این نوع سرور ایجاد تغییرات نیز نیازمند زمان طولانی است.
  5. مقرون‌به‌صرفه‌بودن: در فضای ابری هزینه‌ها براساس میزان استفاده از منابع محاسبه می‌شود یعنی به همان اندازه که از منابع استفاده کنید، هزینه پرداخت خواهید کرد. اما در سرورهای فیزیکی علاوه‌بر هزینه خرید مواقعی که از آن‌ها کم استفاده می‌کنید، نیز باید هزینه بپردازید.
  6. پشتیبانی از نرم‌افزار: در سرور ابری امکان دارد برای انتخاب نرم‌افزار با محدودیت‌هایی مواجه شوید ولی سرور فیزیکی قابلیت تنظیم دارد و شما می‌توانید با راحتی نرم‌افزار مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  7. سفارشی‌سازی: از آنجایی که در فضای ابری ارائه‌دهندگان صرفا بسته‌هایی از پیش تعیین‌شده را ارائه می‌دهند، کاربران در فرآیند سفارشی‌سازی با محدودیت‌هایی مواجه هستند ولی در سرورهای فیزیکی سخت‌افزار و نرم‌افزار قابلیت سفارشی‌سازی دارند.

سرور فیزیکی بخریم یا سرور ابری؟ کدام گزینه‌ی بهتری است؟

با بررسی تفاوت فضای ابری و سرور فیزیکی نتیجه می‌گیریم نیازهای کسب‌وکار یا شرکت شما تعیین می‌کند که کدام سرور برای شما مناسب و کارآمد است. در حقیقت هر کسب‌وکاری با توجه به پروژه‌های گوناگون نیازهای متفاوتی نیز دارد. به همین دلیل ارائه یک راهکار برای تمامی موارد، شاید غیر ممکن باشد. در نتیجه شما باید نیازهای خود را با دقت بررسی و ارزیابی کنید و سپس براساس بودجه خود به خرید سرور فیزیکی یا فضای ابری اقدام کنید. ضمنا در بعضی مواقع ترکیبی از فضای ابری و سرور فیزیکی می‌تواند بیشترین سود را برای برخی از کسب وکارها داشته باشد. اما اگر به دنبال سروری با هزینه پایین‌تر، انعطاف‌پذیری بالا و مدیریت راحت‌تر نیاز دارید، فضای ابری می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *