بلاگ

تفاوت رم سرور با رم معمولی

فهرست عناوین

از قطعات سخت‌افزاری که نقش بسیار مهمی دارد و عملکرد آن در بالا بردن سرعت لپ‌تاپ، کامپیوتر و سرور نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند رم است. تفاوت رم سرور با رم معمولی در پشتیبانی رم سرور از ECC می‌باشد. بیشتر بردهای سیستم دسکتاپ، کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها توانایی فعال کردن این گزینه را ندارند؛ در حالی که بیشتر رایانه‌های رومیزی از DIMM استفاده می‌کنند که دارای بافر نیستند و بدون ECC هستند. در این مقاله به بررسی تفاوت رم سرور با رم معمولی می‌پردازیم و مزایا و معایب آن را بیان می‌کنیم.

رم سرور چیست؟

قبل از اینکه به بررسی تفاوت رم سرور با رم معمولی بپردازیم باید ببینیم رم سرور چیست و کارایی آن چگونه است؟ کار رم سرور با رم معمولی یا رم دسکتاپ یکی است، اما معمولا در سرور سرعت خواندن و نوشتن دیتا و محافظت از اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است. با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها باید بگوییم رم سرور خصوصیاتی بیشتر از رم معمولی دارد و در نتیجه این امر باعث تفاوت بین این دو رم می‌شود.

رم معمولی چیست؟

نام دیگر این رم رم دسکتاپ است. معمولاً ابن رم بر روی کامپیوترهای شخصی مثل pc و لپ‌تاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. شکل آن مستطیلی است و بر روی مادربرد قرار داده می‌شود و به وسیله مادربرد به پردازنده وصل می‌گردد و این اجازه را می‌دهد که اطلاعات به صورت موقت در آن ذخیره شود. رم با سرعت و کارکرد کامپیوتر کاربر رابطه مستقیم دارد. به این معنی که هرچه مقدار حافظه زیاد باشد برنامه‌های سیستم با سرعت بیشتری اجرا می‌گردد و عملکرد آن نیز بهتر است. در واقع رم با هارد دیسک فرق می‌کند و حافظه موقت دارد. رم می‌تواند داده‌ها و اطلاعات را تا زمانی که سیستم کاربر روشن باشد ذخیره نماید اما هر زمان که سیستم خاموش شود همه این اطلاعات و داده‌ها از بین می‌رود.

تفاوت رم سرور با رم معمولی

یکی از تفاوت‌های رم سرور با رم معمولی در عملکرد آن است که نسبت به رم معمولی حساس‌تر است همچنین راحتی و تکنولوژی این دو با هم فرق می‌کند. از مهم‌ترین تفاوت‌های رم سرور با رم معمولی تکنولوژی است که در آن به کار رفته است که این تکنولوژی ECC می‌باشد که از آن در رم سرور به عنوان وسیله‌ای برای تشخیص خطا استفاده می‌شود؛ در حالی که رم معمولی این قابلیت را ندارد.
معمولاً رم معمولی بر روی مصرف انرژی و بالا بردن عمر باتری تاثیر زیادی می‌گذارد در صورتی که به کمک فناوری پیش بینی خطا که در رم سرور به کار برده شده است مصرف انرژی کم می‌شود. همچنین وجود تکنولوژی ECC در رم سرور باعث شده است تا قابلیت تشخیص خطا را پیدا کند و به کمک این قابلیت بتواند از داده‌ها و اطلاعات محافظت کند. بنابراین دیگر اطلاعات و دیتا از بین نمی‌رود و احتمال از بین رفتن آن به صفر می‌رسد. این تکنولوژی باعث از بین رفتن خطای چند بیتی شده و ۹۹ درصد حافظه سرور را اصلاح می‌کند. علاوه بر این؛ این قابلیت باعث ممانعت از هنگ کردن و خاموش شدن سیستم می‌شود و بارگیری اطلاعات و دیتا را به طور کامل انجام می‌دهد.

مزایا رم معمولی

از مزایای رم معمولی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.
1. یکی از مزایای رم سرعت بالای آن است که نسبت یه حافظه‌های کامپیوتر عمل می‌کند. در هنگام باز کردن تعداد زیادی از برنامه‌ها و اجرای فرایندهای مختلف و یا دسترسی به فایل‌های مختلف معمولاً از قسمت زیادی از رم استفاده می‌گردد. برنامه‌های سنگین و پیچیده مثل انواع بازی‌ها و یا نرم‌افزارهای طراحی هم به فضای زیادی از رم نیازمند هستند. رم قادر است هر دو عمل نوشتن و پاک کردن را انجام دهد. بالا بردن رم باعث بالا رفتن سرعت و عملکرد سیستم کامپیوتر می‌شود.
2. یکی دیگر از مزایای رم عملکرد سریعتر آن نسبت به ذخیره‌سازی ثانویه است. با در نظر گرفتن رم پردازنده توانایی انجام سریعتر کارها را دارد، زیرا در مدت زمان پردازش داده‌ها رم می‌تواند داده‌ها را در خود ذخیره سازد. هنگامی که سرعت پردازنده زیاد شود سرعت عملکرد کامپیوتر نیز بیشتر می‌شود.
3. استفاده از انرژی کمتر نسبت به درایوهای دیسک یکی دیگر از مزایای رم است که نسبت به دستگاه‌های دیگر مثل هارد دیسک، انرژی کمتری استفاده می‌گردد. رم به cpu امکان دسترسی سریع‌تر به داده‌ها را می‌دهد و با دادن این امکانات با کمک کامپیوتر می‌تواند با سرعت عمل بیشتر دستورات را تکمیل نماید.
4. رم عمر باتری را افزایش می‌دهد. مقدار رمی که بر روی سیستم خود نصب می‌کنید میزان سرعت و عملکرد سیستم شما را تعیین می‌کند. در صورتی که بر روی سیستم شما رم کافی وجود نداشته باشد عملکرد آن کند می‌شود؛ مخصوصاً در زمانی که می‌خواهید چندین برنامه را باز کنید این اتفاق می‌افتد. رم باعث صرفه‌جویی در انرژی می‌شود در نتیجه به عمر باتری می‌افزاید.

معایب رم معمولی

علاوه بر مزایایی که رم با خود به همراه دارد معایبی نیز دارد که در این جا به تعدادی از آن اشاره می‌کنیم.
1. رم نسبت به حافظه پنهانcpu کندتر عمل می‌کند. همچنین رم جزو حافظه گران قیمت به حساب می‌آید.
2. رم دارای حافظه و فضایی محدود است، بنابراین داده‌هایی که در آن ذخیره می‌شود به صورت دائمی نیست. همچنین ممکن است خطا در آن ایجاد شود و اطلاعات از روی آن پاک شود.
3. در مقایسه با دستگاه‌های حافظه رم از حافظه محدودتری برخورد است. توانایی ذخیره داده‌های در حال پردازش را در حافظه خود دارد. همچنین بعد از اینکه پردازش را به اتمام رساند این داده‌ها را حذف می‌کند به همین خاطر به این حافظه حافظه فرار می‌گویند.

سخن پایانی

تفاوت رم سرور با رم معمولی در این است که رم سرور برای استفاده در سیستم‌های بزرگتر طراحی می‌شود و برای پردازش داده‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد اما رم معمولی ظرفیت کمتری نسبت به رم سرور دارد. معمولا رم سرور از فناوری پیشرفته‌تری برخوردار است. همچنین رم سرور دارای ویژگی‌های فنی بالا است و در نتیجه هزینه‌های آن نیز از رم معمولی بیشتر می‌باشد. با توجه به این تفاوت‌ها متوجه می‌شویم که رم سرور در محیط‌های بزرگ مورد استفاده قرار در حالی که رم معمولی کاربری عمومی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *