بلاگ

تفاوت بین انواع رم سرورها

فهرست عناوین

به حافظه کوتاه مدت کامپیوتر رم گفته می‌شود که توانایی حفظ داده‌ها به صورت موقت را داشته و امکان اجرای هم‌زمان چندین عمل به‌طور همزمان، بدون تاخیر، از طریق رم‌ها انجام می‌پذیرد. هنگامی که از رم صحبت می‌کنیم در واقع منظور ما همان CPU و یک فضای ذخیره‌سازی بزرگ است. هر چقدر این حافظه وسیع‌تر باشد، فعالیت‌هایی که در درون سیستم انجام می‌گیرد، با سرعت بالاتری انجام می‌شود و برنامه‌های زیادی به شکل همزمان فعال می‌گردد. رم سرور که نام آن را شنیده‌اید در واقع پشتیبان شبکه کامپیوتری است و قدرت آن از رم کامپیوتر بالاتر است. در واقع رم سرور مهم‌ترین قسمت سخت‌افزاری سرور است و نقش مهمی را در آن ایفا می‌کند. در این مقاله به بررسی تفاوت بین انواع رم سرورها می‌پردازیم.

تفاوت بین انواع رم سرورها

رم سرورها به دو دسته بافر و آنبافر (بدون بافر) تقسیم می‌شوند که مهم‌ترین تفاوت بین این دو این است که نوع بافر به کمک یک لایه پردازش کننده انرژی که توانایی حفظ سرعت را دارد عمل خود را انجام می‌دهد.

انواع رم بافر

رم بافر از انواع مختلفی تشکیل می‌شود که در اینجا به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

که نام دیگر آ ن RCC R D I M M نامیده می‌شود شامل حافظه‌ای هستند که ریجسترها را در بر می‌گیرد و نوع بدون بافر که EC RAM نامیده می‌شود در مادربرد هیچ بافری را در بر نمی‌گیرد. فرق بین این دو در فرمان دسترسی است.

FB-DIMM فناوری است که در آن هدف دادن خدمات به سرور است که با بالا بردن حداکثر سرعت این کار را انجام می‌دهد. این رم سرور می‌تواند سازگاری و قدرت بررسی و اصلاح را به حداکثر میزان خود برساند.

این رم سرور نسبت به نسخه‌های دیگر جدیدتر است. مزیت آن نسبت به بقیه رم سرورها به خاطر اجازه ندادن به پر شدن فضاهای DIMM با ماژول‌های حافظه درجه ۲ است.

تفاوت بین انواع رم سرورها بر اساس سرعت

رم سرورها بر اساس سرعت به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند.

تاریخ انتشار این رم سرور سال ۲۱۰۰ است و بیشترین سرعت انتقال آن ۳۲۰۰ مگابایت در ثانیه بوده است. در گذر زمان سرعت انتقال این رم کم کم زیاد شده و به ۴۲۰۰.۵۳۰۰ و ۶۴۰۰ مگابایت رسیده است. معمول‌ترین نوع این رمPC-5300 می‌باشد که در حال حاضر هم در سیستم‌های سرور زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر دارای سیستم رایانه‌ای قدیمی هستید می‌توانید این رم سرور را برای آن خریداری کنید.

ظهور این رم سرور به سال ۲۰۰۷ برمی‌گردد و سرعت آن از نوع DDR2 بیشتر است. برای اندازه‌گیری واحدهایی غیر از حداکثر سرعت انتقال شناسایی شده است که می‌توان به واحدهایی مثل مگابایت در ثانیه و کلاک‌های ورودی و خروجی اشاره کرد. برای ساده‌تر کردن معمولاً حداکثر سرعت انتقال را به کار می‌برند. عرضه این رم سرور نخستین بار با سرعت انتقال ۶۴۰۰ مگابایت بر ثانیه بود اما پس از گذشت زمان این مقدار بیشتر شد و به ۸۵۰۰ و ۱۰۶۰۰ و ۱۲۶۰۰ هم رسید. حداکثر سرعت این رم سرور ۱۴۹۰۰ مگابایت در ثانیه و گاهی اوقات تا ۱۷۰۰۰ مگابایت بر ثانیه هم می‌رسد.

برای این رم سرور استانداردهایی تعیین شده است. حافظه آن بالاترین سرعت انتقال را از میزان ۱۲۸۰۰.۱۴۹۰۰، ۱۷۰۰۰، تا ۱۹۲۰۰ مگابایت بر ثانیه ارائه می‌دهد. هر کدام از این رم‌ها تفاوت‌هایی در طراحی اسلات‌های اتصال دارند. این تفاوت باعث می‌شود تا از آن به عنوان معیاری برای اطمینان بابت تناسب نوع ماژول حافظه استفاده شود. در نتیجه به کار بردن انواع مختلف رم سرور باید با دقت فراوانی انجام شود تا ناسازگاری ایجاد نگردد.

نسل پنجم رم‌های SDRAM، DDR5 نام دارد؛ نسل پنجم رم‌های DDR در زمینه‌ی پهنای باند و کاهش مصرف، پیشرفت قابل توجهی نسبتا به رم DDR4 دارد. همچنین طراحی دو کاناله‌ی این رم‌ها نیز عملکرد کلی رم را بهبود می‌بخشد و تاخیر دسترسی را کوتاه می‌کند.

هماهنگی رم با نوع پردازنده و سری سرور

رم‌ها علاوه بر نوع DDR، دارای سرعت باس مختلفی هستند و هر سری از پردازنده و سرور، قابلیت پشتیبانی از سرعت باس مشخصی از رم‌ها را دارد. سرورهای G۷ از رم‌های DDR3 تا حداکثر باس ۱۰۶۰۰، سرورهای G۸ با حداکثر باس ۱۴۹۰۰، سرورهای G۹ با رم‌های DDR4 با حداکثر باس ۲۴۰۰ و سرورهای G۱۰ نیز با رم‌هایی با حداکثر باس ۲۹۳۳ مگاهرتز، سازگاری دارند.

رم ECC چیست؟

توان کنترل داده‌های ورودی و خروجی را دارد. در هنگام پردازش داده‌ها پردازنده اطلاعات را فقط بر روی ROM پردازش نمی‌کند، بلکه بر روی کل رم این پردازش را انجام می‌دهد؛ در نتیجه یک رم معمولی در زمان بالا بودن سرعت انتقال سیگنال ممکن است خراب شود و اگر خطایی در آن ایجاد شود باید کل جریان داده دوباره از نو بارگذاری شود. اما ایجاد خطا در رم ECC به گونه‌ای است که می‌توان درخواست اطلاعات صحیح از سیستم و ارسال مجدد آن کرد. در نتیجه رم ECC پایدارتر است و عملکرد بالاتری دارد. میزان خرابی رمECC معمولاً کمتر می‌باشد؛ البته باید این مسئله را در نظر بگیرید که این رم نیز دچار مشکلاتی می‌شود و دارای معایبی است. یکی از عیب‌های رمECC کندتر کار کردن آن نسبت به رم‌های قدیمی است. همچنین هزینه استفاده از این رم بیشتر است.

آیا نیاز ضروری به رم ECC است؟

در صورت استفاده از رایانه‌ای که کارایی بالایی دارد پاسخ ما در مورد این سوال مثبت است. در واقع انتخاب رم ECC به جای یک حافظه معمولی به خاطر یکپارچگی داده‌هایی است که این فناوری به همراه خود می‌آورد. البته در کنار تمام این مزایا باید به مسئله قیمت نیز اشاره کنیم؛ زیرا هزینه این رم از رم معمولی بالاتر است. با این وجود فعالیت‌هایی که در سطح بالایی باید انجام بگیرد ارزش پرداخت هزینه را دارد. برای اینکه بتوانید یک سیستم با عملکرد بالا داشته باشید و مشکلاتی برای اطلاعات به وجود نیاید همچنین برای اینکه با مشکلاتی مثل برنامه‌های معیوب و کم شدن operating time مواجه نشوید وجود این رم ضروری می‌باشد.

سخن پایانی
تفاوت بین انواع رم سرورها یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای بهینه‌سازی عملکرد و کارایی سیستم‌های سروری است. با در نظر گرفتن نوع کاربری نیازهای متفاوتی از حافظه رم می‌تواند وجود داشته باشد. در این مقاله به بررسی رم سرورهای مختلف مانند DDR ۴، DDR3، DDR2 پرداختیم و تفاوت‌های آن‌ها را از نظر سرعت انعطاف‌پذیری و سازگاری با سیستم‌های متفاوت مورد بررسی قرار دادیم. همچنین مزایا و معایب هر کدام از این رم‌ها و میزان مصرف انرژی و همچنین قیمت و قابلیت ارتقای آن نیز مورد بررسی قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *